شرایط پرورش ماهی گرمابی در خوزستان

آیا می دانید ماهی های گرمابی در کشور با چه شرایطی پرورش داده می شوند؟ مستعد ترین منطقه پرورش ماهی گرمابی در ایران کدام قسمت است؟ خوزستان یا شمال کشور؟
ماهی های پرورشی در دو نوع وجود دارند که می توان به ماهی گرمابی و سردآبی اشاره کرد. البته طبق نوعی که ماهیان دارند پرورش آن ها نیز متفاوت می باشد. از شرایط پرورش ماهی گرمابی در مطلب زیر آمده است و شما می توانید با انواع ماهی های گرمابی در مطلب زیر آشنا شوید.

شرایط پرورش ماهی گرمابی

ماهی های گرمابی دارای انواع مختلفی هستند که می توان به ماهی کپور معمولی، ماهی کپور سرگنده، ماهی کپور نقره ای و ماهی کپور علفخوار اشاره کرد. هر کدام از ماهی های گفته شده دارای شرایط مختلفی می باشند و پرورش آن ها می تواند به صورت چند گونه انجام شود.
یکی از عواملی که در پرورش ماهی کپور باید به آن توجه نمود، میزان آب موجود در منطقه می باشد. ماهی های کپور برای رشد بهتر باید در آبی تمیز و زیاد پرورش داده شوند و منطقه ای که از بی آبی برخوردار باشد هیچ گاه نمی تواند برای پرورش ماهی گرمابی مناسب باشد. البته PH آب موردنیاز برای پرورش ماهی گرمابی از 7 الی 8 تعیین شده است و اکسیژن موجود در آب برای پرورش ماهی کپور نباید از 2 میلی گرم کمتر تعیین شود چرا که باعث تلف شده ماهیان می گردد. بهترین آب برای پرورش ماهی گرمابی آب چشمه و قنات می باشد و همچنین سختی آب پرورش ماهی از 100 الی 300 میلی گرم در لیتر تعیین شده است.
بهترین دما برای پرورش ماهی گرمابی کمتر از 30 درجه سانتی گراد می باشد و دمای 35 درجه سانتی گراد بهترین دما برای پرورش و تغذیه ماهی کپور می باشد. آبی که ماهی کپور در آن پرورش داده می شود باید از مواد آلاینده و فلزات سنگین خالی باشد و همچنین بوی استخر باید طبیعی به نظر آید.

پرورش ماهی گرمابی در خوزستان

طبق تحقیقات به عمل آمده مستعدترین منطقه برای پرورش ماهی گرمابی از جمله ماهی کپور، استان خوزستان معرفی شده است، چرا که این استان دارای دمای 18 الی 30 درجه سانتی گراد می باشد و این دما برای رشد و پرورش ماهی کپور بسیار مناسب بوده است. البته دمای هوای خوزستان از 15 آبان ماه تا 15 اسفند در این محدوده می باشد و بهترین زمان برای تکثیر و پرورش ماهی کپور می باشد.
در استان های دیگر همچنین فرصتی برای پرورش بهتر ماهی گرمابی یافت نمی شود و استان خوزستان را می توان قطب اصلی تولید ماهی گرمابی دانست. البته گفتنی است که این استان در تولید و پرورش ماهی خاویاری نیز فعال است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما