هزینه پرورش ماهی سردآبی در ایران

ماهی های سردآبی از دسته ماهیانی می باشند که باید در دمای آب سرد زندگی کنند. هزینه پرورش ماهی سردآبی در کشور ایران چقدر می باشد؟ در مورد شرایط پرورش ماهی سردآبی چه می دانید؟
ماهی های پرورشی به دو دسته ماهی های سردآبی و گرمابی تقسیم بندی می شوند که از نظر شرایط پرورش با هم متفاوت هستند. البته در این مطلب سعی شده است تا بیش تر در مورد پرورش ماهی سردآبی صحبت شود و توضیحات لازم در مورد پرورش این گونه ماهیان داده شده است.

شرایط پرورش ماهی سردآبی در کشور

ماهی سردآبی در انواع مختلفی می باشند که البته تنها گونه ای که در ایران مورد پرورش قرار می گیرد، ماهی قزل آلا بوده است. البته ماهی های سردآبی باید در دمای 12 الی 18 درجه سانتی گراد رشد داشته باشند و بهترین دما برای زندگی این ماهی ها دمای 15 درجه سانتی گراد مشخص شده است. ماهی های سردآبی نسبت به ph آب حساس هستند و باید در محدوده ph 6.8 الی 8.4 زندگی کنند که این محدوده مهم بوده و اگر از آن خارج شود، برای زندگی ماهیان خطرساز می شود.
سومین نکته در خصوص شرایط پرورش ماهی سردآبی می توان به اکسیژن اشاره کرد. همانطور که گفته شد، ماهی سردآبی باید در آب سرد یافت شوند و بی شک هر چه آب سردتر باشد میزان اکسیژن موجود در آن نیز بیش تر است و بهترین میزان اکسیژن برای رشد ماهی های سردآبی بالای 5 میلی گرم در لیتر می باشد.
شوری آب مسئله دیگری است که باید در پرورش ماهی قزل آلا به آن توجه کرد و میزان شوری آب باید ppt-0.1 باشد و البته این ماهی می توان در ppt-30 نیز زندگی کند. البته شفافیت آب بسیار مهم می باشد و ماهی قزل آلا باید در آبی بسیار شفاف و تمیز زندگی کند و میزان مواد معلق در آب نباید از 30 میلی گرم در لیتر بیش تر باشد.

هزینه پرورش ماهی سردآبی در کشور

یکی از برترین استان های پرورش دهنده ماهی قزل آلا در ایران، استان مرکزی بوده است که حدود 2200 تن از ماهی قزل آلا را پرورش داده و روانه بازار کرده است. البته مدیر شیلات گفته است ارزش اقتصادی ماهی قزل آلا در این میزان، تقریباً برابر با 280 میلیارد ریال بوده است و قیمت تمام شده 1کیلوگرم ماهی قزل آلا در سال 93، 7000 تومان برآورد شده است.
همچنین طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که برای تولید هر تن از ماهی قزل آلا باید حدود 200 کیلوگرم کود شیمیایی مصرف نمود. البته گفته شده است که پرورش ماهی قزل آلا در ایران از نظر اقتصادی به صرفه بوده است و بیش ترین پرورش را به خود اختصاص داده است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما