پرورش ماهی خاویار اوزون برون در کویر یزد

ماهی خاویار یکی از برترین ماهی های اقتصادی کشور محسوب می شود که در گونه های مختلفی می باشد. از معروف ترین ماهی خاویار می توان به اوزون برون اشاره کرد که در کویر یزد به پرورش این ماهی پرداخته شده است.
ماهی اوزون برون از دسته ماهیان خاویاری است که با نام ماهی استروژن خوانده شده است و البته ار معروف ترین انواع ماهی خاویار به شمار می رود. این ماهی از نظر اقتصادی دارای ارزش بالایی بوده و همچنین جهت استحصال و ارزآوری بیش تر این ماهی در کشور ایران نیز پرورش داده می شود.

معرفی ماهی خاویار دریای خزر

ماهی اوزون برون یکی از برترین انواع ماهی خاویار می باشد که از بدنی کشیده و دراز برخوردار بوده و پوزه این ماهی نیز باریک می باشد. این ماهی دارای یک بریدگی در بالای سر و لب پایینی بوده است و از سیبیلک های کوتاهی برخوردار می باشد. بیش ترین طولی که اوزون برون می تواند داشته باشد، 241 سانتی متر می باشد و همچنین در قسمت پشتی ماهی اوزون برون 9 الی 16 استخوان دیده می شود و بر روی بدن این ماهی نقوشی مانند ستاره مشاهده می گردد.
ماهی اوزون برون یکی از برترین ماهی های مهاجر بوده که در رودخانه های آب گرم با رشد خوبی از این ماهی ها همراه می باشیم. البته زیستگاه اصلی ماهی اوزون برون در بستر های ماسه ای بوده است و در اعماق 50 الی 300 متری از زمین یافت می شوند. ماهی اوزون برون از نرمتنان تغذیه کرده و همچنین غذای اصلی این ماهی سگ ماهی و گاو ماهی بوده است.
اوزون برون علاوه بر این که دارای گوشت بسیار مرغوب و لذیذ بوده است از نظر تولید خاویار نیز از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار می باشد و همچنین 60 درصد از خاویار دریای خزر از این ماهی بوده است.

 پرورش ماهی خاویاری در کویر یزد

در باره شرایط پرورش ماهی خاویار گفته شده است که این ماهی در دمای 15 الی 27 درجه سانتی گراد با رشد خوبی همراه بوده و برترین دمای آب برای زندگی این ماهی 19 الی 21 درجه سانتی گراد می باشد. دومین نکته در پرورش ماهی خاویار، شوری آب بوده است که میزان شوری آب پرورش ماهی خاویار، 4 الی 10 گرم در لیتر می باشد و در برخی از مناطق ماهی خاویار را در شوری آب 18 گرم در لیتر پرورش می دهند.
میزان اکسیژن موجود در آب برای پرورش ماهی خاویار، 6 الی 8 میلی گرم در لیتر می باشد و البته دی اکسید کربن موجود در آب بیش تر از 10 میلی گرم نمی باشد و اگر از این حد خارج شود رشد ماهی خاویار کم می شود.
یکی از استان های پیشگامان در تولید ماهی خاویار می توان به استان یزد اشاره کرد. این استان یکی از برترین استان های کویری ایران محسوب می شود که در تولید و پرورش ماهی خاویار سهیم می باشد. البته به دلیل وجود آب های شور در شهرستان بافق در استان یزد فرصتی مناسب دیده شده تا به پرورش ماهی خاویار پرداخته شود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما