شرایط پرورش ماهی خاویار در قفس دریایی

ماهی خاویار یکی از با ارزش ترین انواع ماهی در جهان می باشد که امروزه به دلیل کمیاب بودن ماهیان خاویاری دریایی به پرورش این ماهی ها در قفس های دریایی پرداخته اند.
ماهی خاویار از جمله ماهیانی است که هم از نظر غذایی و هم از نظر اقتصادی دارای ارزش بالایی می باشد. این ماهی ها با نام تاس ماهیان معرفی می شوند و در انواع مختلفی یافت شده اند. در جهان بیش از 28 گونه از ماهیان خاویار وجود دارند که 6 گونه مهم این ماهیان در دریای خزر ایران زیست می کنند. از جمله برترین انواع ماهی خاویاری می توان به ماهی اوزون برون، شیب، تاس ماهی ایرانی، تاس ماهی روسی و فیل ماهی اشاره نمود. البته فیل ماهی و اوزون برون یکی از معروف ترین انواع ماهی خاویاری بوده که در جهان با رشد خوبی همراه می باشند ولی متأسفانه امروزه شاهد کمیاب بودن این دو ماهی می باشیم و خطر انقراض این ماهی ها هر لحظه به گوش می رسد.

شرایط پرورش ماهی خاویاری

برای پرورش ماهی های خاویاری باید شرایطی را در نظر گرفت تا هم سرمایه ای که به کار گرفته شده در این حرفه ظرف مدت 3 سال باز برگردد. از شرایط پرورش ماهی خاویاری در مطلب زیر گفته شده است و شما می توانید بیش تر با آن آشنا شوید.
دمای آب برای پرورش ماهی خاویار باید از 15 الی 27 درجه سانتی گراد مشخص شده باشد و البته می توان گفت مناسب ترین دما برای رشد بهتر این ماهی 19 الی 21 درجه سانتی گراد است. اگر دمای آب به 6 درجه سانتی گراد برسد رشد این ماهیان متوقف شده و از هیچ چیزی تغذیه نمی کنند. دومین عامل که در رشد و پرورش ماهی خاویار اثربخش می باشد، میزان شوری آب می باشد. بهترین شوری آب بین 4 الی 10 گرم در لیتر می باشد و برخی از پرورش دهندگان این ماهیان را در شوری آب 18 گرم در لیتر نیز پرورش داده اند. نکته سوم در مورد پرورش ماهی خاویاری میزان اکسیژن محلول در آب بوده است که باید از 6 الی 8 میلی گرم در لیتر تعیین شود. دی اکسیدکربن در آب به هیچ وجه نباید زیاد باشد و بهترین میزان برای آن 10 میلی گرم به پایین است و PH مناسب برای رشد این ماهیان از 5.8 تا 7 تعیین شده است.

پرورش ماهی در قفس دریایی

پرورش ماهی در قفس دریایی یکی از روش های امروزی و متداولی است که مزایای خاص خود را دارد و البته امروزه تمامی کشور های مختلف از این روش برای پرورش انواع ماهی استفاده می کنند. البته از مزایای پرورش ماهی در قفس دریایی می توان به مواردی چون افزایش تولید و پرورش، مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی، کاهش هزینه های ثابت، مدیریت و بازدید راحت تر ماهی ها، ایجاد محیطی طبیعی برای ماهیان و داشتن طعم طبیعی تر ماهی، تولید گونه های مختلف و پرورش چند گونه ای و… اشاره نمود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما