شرایط پرورش ماهی خاویار در کویر کشور

آیا از شرایط پرورش ماهی خاویار چیزی می دانید؟ آیا ماهی خاویار را می توان در کویر پرورش داد؟ در کدام قسمت های کشور ایران به پرورش ماهی خاویار پرداخته شده است؟
ماهی های خاویار گونه ای از برترین ماهی های تجارتی کشور به شمار می روند که از ارزش غذایی و اقتصادی بالایی برخوردار می باشند. البته ماهی های خاویار از سیبیلک های کوتاهی برخوردار هستند و در گونه های مختلفی یافت می شوند. به دلیل کمیاب بودن ماهی خاویار و همچنین استحصال خاویار در دنیا به پرورش ماهی خاویار پرداخته شده است که در ادامه شرایط پرورش ماهی خاویار بیان گردیده است.

شرایط پرورش ماهی خاویار چیست

ماهی خاویار باید در شرایط ویژه ای پرورش داده شود تا به رشد مطلوبی برسد. البته اولین ویژگی و شرط پرورش ماهی خاویار در جهان، تنظیم نمودن دمای آب ماهی خاویاری بوده است که باید بین 15 الی 27 درجه سانتی گراد تنظیم شده باشد. اگر دمای آب ماهی خاویار از 6 درجه سانتی گراد کمتر شود باعث می شود تا ماهی تغذیه نکرده و در نهایت در رشد ماهی اختلال ایجاد می کند.
بهترین شوری آب برای زندگی ماهی خاویار بین 4 الی 10 گرم در لیتر بوده است و همچنین گاهی این میزان شوری به 18 گرم در لیتر می رسد که برای رشد ماهی خاویار بلامانع بوده است. در مورد اکسیژن ماهی خاویار گفته شده است که باید بین 6 الی 8 گرم در لیتر تنظیم شود و میزان دی اکسیدکربن آن نیز باید از 10 میلی گرم در لیتر کمتر مشخص شده باشد.

اطلاعات جامع در مورد پرورش ماهی خاویار در کویر

گزارش شده است که کشاورزان سخت کوش در دل استان های کویری به پرورش انواع ماهی خاویاری با روش های مصنوعی پرداخته اند و البته پرورش این ماهی ها با آب شور صورت می گیرد و از پساب های آن در امور کشاورزی استفاده می شود. البته بیش ترین پرورش ماهی در شهرستان آران و بیدگل صورت گرفته است و همچنین در استان اصفهان نیز این طرح در حال اجرا بوده است. از مناطق عمده برای پرورش ماهی خاویار می توان به شهرستان های آران، بیدگل، کاشان، سمیرم و نجف آباد اشاره کرد.
البته طبق بیانات ماهی خاویار در مرکز آران و بیدگل با رشد خوبی همراه بوده است و البته رشد این ماهی در این شهرستان دو برابر دیگر شهرستان ها بوده است و به عنوان قطب اصلی تولید ماهی خاویار معرفی شده اند. البته گفته شده است که ماهی خاویار در دریای خزر حدود 14 سال طول می کشد، تا خاویار تولید کنند ولی در مناطق کویری حدود 7 سال ماهیان خاویاری به تولید خاویار می پردازند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما